Maandag 20 Juli

Maandag 20 juli.
Vandaag begon de dag zo als gewoonlijk weer met zon, het is dan ook heerlijk opstaan ondanks dat de nachten hier behoorlijk aan de frisse kant zijn. Het is dan ook fijn dat de slaapzakken ons goed warm houden. Na rustig aan ingepakt te hebben vertrekken we van de camping met als doel tegen het eind van de middag in Landmannalaugar aan te komen en daar te overnachten.
Voor dat we die richting opgaan gaat de reis eerst nog langs Gullfoss. Dit is een van IJslands mooiste watervallen. Het water valt in twee trappen, die haaks op elkaar staan, ruim 32 meter naar beneden. Deze trappen worden gevormd door een harde basaltlaag. Het is dan ook een plaatje om te zien. Dat vonden wij niet alleen. Het was een komen en gaan van auto’s en bussen. Op het moment dat wij terug liepen naar de auto, verscheen er een Nederlands echtpaar met een volledig, speciaal gebouwde vrachtwagen van MAN. De man vertelde dat er een tank van 900 liter onder zat en dat het 1 op 3 loopt. Het zag er leuk uit, maar met zoiets moet je toch gewoon te veel geld hebben. 900 liter rij ik bijna de hele vakantie op. Ook het gewicht van deze auto is meer een na dan een voordeel. Veel bruggen mag je niet over en dat betekend dan veel omrijden. Enige voordeel is dan dat een rivier doorsteken een heel stuk simpeler is. Ik blijf dan ook maar gewoon landrover rijden, ik maak liever kilometers zonder een draaikolk in de tank te horen.
We rijden weg bij Gullfoss en gaan eerst nog even boodschappen doen in Fludir. We moeten er toch even rekening mee houden dat we het binnenland in gaan en er daar niks te krijgen is. met veel lekkere dingen zijn we dan ook onder weg gegaan. Onder weg willen we nog twee stops maken voor we echt het binnenland in duiken.
De eerste stop maken we bij Gjain, om bij Gjain te komen laten we de auto staan bij Stong. Stong is een oude Vikingboerderij die in 1939 weer is uit gegraven. Deze opgraving geeft een mooi beeld van hoe er in de sagentijd werd gebouwd.
De wandeling naar Gjain, neemt niet zo veel tijd in beslag, alleen de omgeving is al ademloos mooi. Gjain is een opmerkelijk ravijn in de Thjorsaldalur, met een schitterende wilde vegetatie ontelbare bronnen, bizarre rotsformaties en schilderachtige, kleine watervallen. Al fotograverend zou je hier zo meer dan een dag door kunnen brengen. Het is dan ook super genieten. Het zonnetje maakt ook alles nog mooier.
Na onze wandeling stappen we in de auto en gaan we opzoek naar de waterval Haifoss dit is de op een na hoogste waterval van IJsland. Vanaf Stong is het bijna 2 uur lopen. Maar er gaat ook een hele slechte weg heen, zo staat het thans omschreven, alleen de weg er heen is toch wel behoorlijk goed te doen, ik heb al slechtere wegen gehad. Na de waterval gevonden te hebben, wordt ons zoeken met en bloedmooie waterval beloond. Nee niet met een maar met twee watervallen. Het is weer op en top genieten. De regenboog die onder in de waterval verschijnt maakt het plaatje compleet. Dat vinden twee Duitsers ook, wat wel lachwekkend is dat ze allebei geheel gekleed zijn in woestijn camouflagekleding.
Na het genieten van al het vallende water, vertrekken we weer richting de weg 32 om via deze weg naar de 26 te gaan en vervolgens op de 26 af te slaan de F225 op.
OP de F225 kan Miek haar geluk niet op er zitten hier en daar nog wat rivier oversteken die niet overbrugt zijn, dat betekend, dat we door het water gaan, ook het landschap veranderd hier net zo snel als op vele plaatsen op IJsland. Om de camping in Landmannalaugar te kunnen bereiken zitten er nog twee rivierdoorsteken in de route. Op deze camping kom je dan ook geen personenauto’s tegen. Deze blijven voor de rivieroversteek staan. Nu hoor ik iedereen denken, hoe hebben die Landmannalaugar dan bereikt? Die nemen de F208 er naar toe. Daar zitten geen doorwaardingen in tot aan Landmannalaugar. Op de camping is het wel even zoeken naar een plekje het meeste terrein van de camping bestaat uit grind of het is een laagje grond met veel stenen. Na een mooi plekje gevonden te hebben, eerst eens de tent op gezet en daarna voor het eerst achter de auto op de lade gekookt. Een andere plaats was van wegen de wind niet echt een optie. En op deze manier hadden we weinig last van de wind. Op het moment dat wij aan het koken begonnen was er een Frans gezin bezig om de tent op te zetten, of ze dit voor de eerste keer deden of er gewoon moeite mee hadden weten we niet. dat het een komisch gezicht was, was zeker. Na het eten stond de tent nog niet dit alles heeft zeker bijna twee uur geduurd dan is ons tentje gelukkig toch wat makkelijker. Ook waren we al wat later daar zodat er pas tegen tien uur gegeten werd. Door dat het zo koud was zijn we maar vroeg gaan slapen om de volgende morgen vroeg op te kunnen en heerlijk te kunnen gaan wandelen.
Landmannalaugar is dan ook een van de mooiste wandelgebieden van IJsland. Maar tevens een zeer actief geothermisch gebied. De enorme aan een schakeling van kleuren wordt nergens anders geëvenaard. De kleurrijke bergen variëren van geel tot roodbruine tinten, afgewisseld met door mos bedekte gebieden.